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Astuce & bien-être #49 – 5 astuces pour reposer ses yeux cet été !

Eye tightness, red or stinging eyes, vision that becomes slightly cloudy at the end of the day, feeling of dryness, even headache, etc. your eyes are undoubtedly tired, irritated by too many demands on near vision with a constant effort of accommodation (screens, reading, etc.). Here are some easy exercises from the William Bates Method (eye yoga) to integrate into your daily life to do you good and act in prevention:

1. Massage the eye area

Using both index and thumbs, lightly press your eyebrows from the inside out, sliding them between your fingers. Then massage and gently pat all around the eyes. Enjoy …

2. Practice “palming”

In a seated posture, with both feet flat on the ground, elbows resting on the table, rest your eyes on your two palms of the hands slightly overlapping so as to be in total darkness, which allows eye relaxation. Visualize a blackboard. Become aware of your natural breathing, the air flowing in and out of your nostrils spontaneously, then take several deep breaths. Stay a few minutes while enjoying this moment of relaxation. This exercise should be repeated several times a day for 5 to 10 minutes, especially if you feel tension in your eyes. The heat radiating from your hands tends to reduce muscle strain in your eyes as the darkness rests.

3. Blink

Beating the eyelashes helps promote eye mobility, hydration and natural cleaning of the eye. Blink – even more if you wear glasses because they decrease reflex blinking by preventing dust and wind from straining your eyes. In addition, concentration on the computer or in a stressful situation tend to freeze our eyelids apart from this physiological reflex blinking is essential for relaxation and hydration of the eyes (the tears are thus better distributed). Fixity is the enemy of the eye. It’s time to learn to soften your eyes 😉 blink your eyelids at will all summer long to get into good habits! 

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4. Train your vision from afar

Take care to regularly turn your head when you are on the computer by sweeping the room until you look as far as possible, i.e. what is opposite to you (ophthalmologists recommend taking regular breaks , even more if you wear glasses). Serije online sa prevodom. Nowadays, near vision is much too much demanded leading to an increasing number of myopias – computer, tablets, cell phones, reading – not to mention the incessant radiation of machines. When you walk in the street, take the opportunity to look at the horizon  without forcing  : what do you see in the distance?

5. Relax and visualize

Centrez votre attention sur vos yeux, relâchez l’espace entre les sourcils que l’on a tendance à crisper. Imaginez que vos yeux flottent dans leur orbites librement alors que les paupières sont juste posées, sans forcer. A présent, imaginez que l’air entre et sort directement par vos yeux quand vous respirez. Appréciez cette sensation de fraîcheur ressentie grâce à la visualisation. Savez-vous que le cerveau ne fait pas la différence entre l’imaginaire et la réalité ? C’est de là que vient toute la puissance de cette technique d’imagerie mentale !  

Pour obtenir de meilleurs résultats, les exercices doivent être répétés régulièrement et être pratiqués sans tension ni effort. Il est préférable d’enlever ses lunettes ou lentilles de contact durant la pratique si vous en portez.

Les petits +

  • Appliquez des compresses non tissées de tisane froide ou tiède (selon tolérance) de camomille ou bleuet sur les paupières fermées et laissez poser 15 minutes pour détendre, soulager et décongestionner.
  • En plus d’avoir une action sur les cernes, les rondelles de concombre sur les paupières fermées durant 20 minutes permettent d’améliorer la fatigue oculaire.
  • Le gel d’aloe vera, par ses propriétés apaisantes, en application autour de la paupière et de l’œil (massage délicat) réduit considérablement l’inflammation et l’irritation.
  • Le cataplasme d’argile blanche est également très efficace : déposez la pâte dans deux compresses fermées et maintenez-les sur vos yeux durant 20 à 30 minutes. Rincez délicatement. Ne réutilisez jamais deux fois l’argile.

📌 Toutes ces recommandations ne remplacent en aucun cas une consultation chez un ophtalmologue ou médecin généraliste en cas de symptômes, douleurs ou troubles de la vision.

Et bien entendu, la respiration consciente, l’alimentation et la santé de vos organes émonctoires (organes d’élimination comme le foie ou les intestins notamment) sont déterminants pour favoriser la pleine santé de vos yeux et organisme global. Profitez de cet été pour me consulter en rééquilibrage alimentaire, gestion du stress et soins naturels afin de mettre en pratique de nouvelles habitudes.

Bel été à toutes et tous 🙏

Par Virginie Militon, Hygiéniste & Sophrologue spécialisée en Rééquilibrage alimentaire et Gestion du stress


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